(Jeremia 23: 1-6)
"JAHOWA MARMAHANI BANGSONA"
("TUHAN MENGGEMBALAKAN UMAT-NYA")
- PATUJOLO
Sian bindu 1: 1, ia
panurirang Jeremia, anak ni malim Hilkia sian huta Anatot di luat Benjamin.
Hombar tu informasi ni bindu 11: 21, angka halak na jahat do pangisi ni huta
Anatot, pola ditahi roha nasida naeng manodos panurirang Jeremia. Bindu 1: 10,
mansai tangkas jala borat do ulaon panurirangon di pasahat Debata tu si
Jeremia, "ida ma, hupabangkit do ho sadarion mangaranapi angka bangso
dohot angka harajaon, laho mangurati dohot maniaphon, mangago dohot mangaloha,
paulihon dohot manuan". Di ulaon na pinasahat ni Debata tu si Jeremia, di
alami ibana do godang angka tangtangan dohot parsorion, i ma na ro sin angka
baoa dongan sahutana na di Anatot, sian angka panungganei, pengusaha, lumobi
sian angka "panurirang pargapgap" (si Hanania). Uju hamamasa reformasi
Josia (taon 622 sM), di na jumpang naposo ni raja i buku Patik i dibagas joro
(2 Raj 22:8), tung mansai las do roha ni si Jeremi, jala pangurupi na tangkas
do ibana di reformasi i, ai didok: "tangihon ma angka hata ni patik on,
jala hatahon tu halak Juda dohot tu isi ni Jerusalem" (Jer 7: 1-20). Nang
pe songoni, masuk tu horong na manurirangi do Jeremia tu haroro ni Mesias
Sipalua i, songon na jumpang di Jer23:5-6; Jes 7: 12-25; 2 Sam 7: 1-16. Secara
khusus turpuk on, manaringoti panurirang na jahat roha (secara umum bindu 23:
1-40 manaringoti panurirang pargapgap/nabi palsu).
2.
HATORANGAN
Dua bagian hatorangan
perikop ni bindu 23:1-6 on, parjolo: lumba-lumba dompak panurirang na jahat (ay
1-4). Paduahon, lumba-lumba tu pamilliton ni raja David, manguluhon bangso ni
Debata (ay 5-8) jala pangarimpunan na ima"pangarajaion dohot pangajarion
na salah dompak bangso ni Debata". Di bagian na parjolo, mansai torang do
paraloan ni panurirang Jeremia maradophon panurirang pargapgap. Mardomu tu
informasi di buku Jeremia sandiri, sobu jala rokking do paraloan i dompak
panurirang pargapgap i, sahat ro di na mandate ibana. Siala parsorion i, pola
di sahapi roha na naeng laho manadingkon hata ni Debata (Jer 20: 7-10). Di
ujungna monang do si Jeremia, ala ibana do na sinuru ni Debata songon
panurirang na sintong.
Ay 1-4: Parmahan na jahat dohot parmahan na
denggan.
Dipungka do perikop on marhite hata mandok
"marjea ma" (ay 1). Mansai tegas do hata ni si Jeremia dison, mandok
marjea angka parmahan na paserakhon dohot mangago birubiru na pinarmahan ni
Debata. Parmahan na paserakhon huhut mangago birubiru ni Debata! Mardomu tu
situasi ni panurirangon on, secara formal/resmi do angka parmahan na ginorahon
ni turpuk on marhobas ditongatonga ni masyarakat lumobi di bagasjoro (28:1).Mansai
menarik situtu do panghataion ni angka parmahan i (panggomgomi) dohot
parjamitaon ni panurirang na jahat (malim pargapgap i). Mansai uli do
pamangkulingon na dohot panggulmit nasida be (lumobi na marmahan di bagas
joro), hape angka hata gapgap do dihatahon nasida, tung so adong do hata ni
Debata sintong dihatahon, sude pamangkulingon na holan marojahan tu pikiran
nang tu surasura ni roha na (mangonggop sinamot di bagas joro i). Mansai las do
roha ni natorop tumangihon panghataion i tu panghilalaan ni na tumangihonsa.
Di pihak na asing, walau seorang raja memiliki
kekuasaan yang sangat besar, penanganan terhadap urusanurusan kecil biasanya
diberikan kepada bawahannya. Pada kejujuran dan ketekunan, atau pada keculasan
dan kemalasan para bawahanlah tergantung kesejahteraan dan kesengsaraan (mata
pencaharian) warga/umat. Dibuktikan oleh pengalaman nats ini, bahwa baik
penguasa/raja maupun bawahan selalu memiliki kecenderungan untuk
menyalahgunakan jabatan mereka. Praktek penggembalaan yang buruklah yang mengakibatkan
Allah marah, dan la bertekad akan mengumpulkan sekumpulan umat/warga yang
tercerai berai, sekaligus berupaya mencari gembala yang baik bagi mereka, yakni
sebagaimana yang telah dijanjikan Allah (masa Jesaya) yakni munculnya
pemerintahan baru yang bukan hanya "seorang raja akan memerintah dengan
kebenaran" tetapi " pemimpin yang akan memimpin menurut keadilan, dan
masing-masing mereka akan seperti tempat perteduhan terhadap angin...seperti
aliran-aliran air di tempat yang kering". Ay 5-6: Parmahan na tigor roha.
"Patindangonhu ma sada tumbur na
tigor" (ay 5). Janji Mesianis yakni "tunas yang adil" (tumbur na
tigor) dari dinasti Daud yang sedang dalam proses kepunahan. Sifat-sifatnya,
ditandai dengan prilaku pemerintahan yang bijaksana (ay 5; bnd. Yes 52: 13),
yang memperkenalkan nilai penebusan hamba bagi umatNya. Penggenapanay 5 on,
tangkas tarida di ay 6-8, "dapotan tua ma Juda, marsonangsonang di inganan
na...du"ala parmahanion ni parmahan na denggan roha i.
3.
HAHONAAN TU JAMITA
a.
Haparmahanon manang
hapanurirangon, tanggungjawab manang keadaan na ingkon torus mardalan jala
adong di portibi on saleleng nilelengna (saleleng adong jolma di portibi on).
Jabatan parmahanion dohot panurirangon, lohot doon nuaeng so holan di diri
angka malim, alai lumobi di diri ni angka panggomgomi songon parmahan tu torop
halak. Molo dipinsang angka na sala huhut ditegor angka penyelewengan, sada
tudutudu do keadaaon on paboa sintongsintong dope mardalan panurirangon nang
parmahanion 1. Alai manang ise na so perduli tu angka na sala, ima tudutudu na
so mardalan be fungsi ni haparmahanion/panurirangon i. Nyatanya, mansai torop
jolma manghasiphon huhut mabiar (pasombuhon) angka na sala dohot penyelewengan,
jala justru mambanggahon pambahenan na sala niulahonna.
b.
Mabiar do nuaeng jolma
maminsang angka na sala nang pe tardok jaman on jaman reformasi (tranformasi).
Ala soboi uhum mardalan denggan, gabe lomo ni angka parhuaso ma manontuhon
hasintongan, huria pe di tingki on secara lembaga mauhom (sip) mardina angka
penyelewengan na masa di humaliangsa. Semangat, motivasi, konsistensi huhut
habaranion ni si Jeremia do na gabe tiruan tu hita di partingkian sisongon on.
Marsorminan tu hamonangan ni si Jeremia, naeng ma sude halak Kristen marnampuna
di habaranion, komitmen, semangat laho mansoarahon hasintongan. Ndada hagogoon
portibi pangkeonta tuson, alai Debata do na mangondingi hita manoarahon
hasintongan i.
c.
Pangalaho sipatuduhonon
laho manghangoluhon turpuk on ima, pehembangkon nilaini hatigoran, gabe dang be
halomohononton angka penyelewengan, penipuan, korupsi dohot lan angka uloan
hajahataon na asing. Marhite napatuduhon mituha ni pangalaho on ma hita boi
marmahani huhut manurirangi tu humaliang, lumobi na patindang uhum songon
ojahan ni parsaoran sosial di humaliang hita. Amen
Tidak ada komentar:
Posting Komentar