(BAHAN KHOTBAH MINGGU VIII DUNG TRINITATIS, TANGGAL 21 JULI 2024)
(Jeremia
23: 1-6)
"JAHOWA
MARMAHANI BANGSONA"
("TUHAN
MENGGEMBALAKAN UMAT-NYA")
- PATUJOLO
Sian bindu
1: 1, ia panurirang Jeremia, anak ni malim Hilkia sian huta Anatot di luat
Benjamin. Hombar tu informasi ni bindu 11: 21, angka halak na jahat do pangisi
ni huta Anatot, pola ditahi roha nasida naeng manodos panurirang Jeremia. Bindu
1: 10, mansai tangkas jala borat do ulaon panurirangon di pasahat Debata tu si
Jeremia, "ida ma, hupabangkit do ho sadarion mangaranapi angka bangso
dohot angka harajaon, laho mangurati dohot maniaphon, mangago dohot mangaloha,
paulihon dohot manuan". Di ulaon na pinasahat ni Debata tu si Jeremia, di
alami ibana do godang angka tangtangan dohot parsorion, i ma na ro sin angka
baoa dongan sahutana na di Anatot, sian angka panungganei, pengusaha, lumobi
sian angka "panurirang pargapgap" (si Hanania). Uju hamamasa
reformasi Josia (taon 622 sM), di na jumpang naposo ni raja i buku Patik i
dibagas joro (2 Raj 22:8), tung mansai las do roha ni si Jeremi, jala pangurupi
na tangkas do ibana di reformasi i, ai didok: "tangihon ma angka hata ni
patik on, jala hatahon tu halak Juda dohot tu isi ni Jerusalem" (Jer 7:
1-20). Nang pe songoni, masuk tu horong na manurirangi do Jeremia tu haroro ni
Mesias Sipalua i, songon na jumpang di Jer23:5-6; Jes 7: 12-25; 2 Sam 7: 1-16.
Secara khusus turpuk on, manaringoti panurirang na jahat roha (secara umum
bindu 23: 1-40 manaringoti panurirang pargapgap/nabi palsu).
- HATORANGAN
Dua bagian
hatorangan perikop ni bindu 23:1-6 on, parjolo: lumba-lumba dompak panurirang
na jahat (ay 1-4). Paduahon, lumba-lumba tu pamilliton ni raja David,
manguluhon bangso ni Debata (ay 5-8) jala pangarimpunan na ima"pangarajaion
dohot pangajarion na salah dompak bangso ni Debata". Di bagian na parjolo,
mansai torang do paraloan ni panurirang Jeremia maradophon panurirang
pargapgap. Mardomu tu informasi di buku Jeremia sandiri, sobu jala rokking do
paraloan i dompak panurirang pargapgap i, sahat ro di na mandate ibana. Siala
parsorion i, pola di sahapi roha na naeng laho manadingkon hata ni Debata (Jer
20: 7-10). Di ujungna monang do si Jeremia, ala ibana do na sinuru ni Debata
songon panurirang na sintong.
Ay 1-4: Parmahan na jahat dohot
parmahan na denggan.
Dipungka do perikop on marhite hata
mandok "marjea ma" (ay 1). Mansai tegas do hata ni si Jeremia dison,
mandok marjea angka parmahan na paserakhon dohot mangago birubiru na pinarmahan
ni Debata. Parmahan na paserakhon huhut mangago birubiru ni Debata! Mardomu tu
situasi ni panurirangon on, secara formal/resmi do angka parmahan na ginorahon
ni turpuk on marhobas ditongatonga ni masyarakat lumobi di bagasjoro
(28:1).Mansai menarik situtu do panghataion ni angka parmahan i (panggomgomi)
dohot parjamitaon ni panurirang na jahat (malim pargapgap i). Mansai uli do
pamangkulingon na dohot panggulmit nasida be (lumobi na marmahan di bagas
joro), hape angka hata gapgap do dihatahon nasida, tung so adong do hata ni
Debata sintong dihatahon, sude pamangkulingon na holan marojahan tu pikiran
nang tu surasura ni roha na (mangonggop sinamot di bagas joro i). Mansai las do
roha ni natorop tumangihon panghataion i tu panghilalaan ni na tumangihonsa.
Di pihak na asing, walau seorang
raja memiliki kekuasaan yang sangat besar, penanganan terhadap urusanurusan
kecil biasanya diberikan kepada bawahannya. Pada kejujuran dan ketekunan, atau
pada keculasan dan kemalasan para bawahanlah tergantung kesejahteraan dan
kesengsaraan (mata pencaharian) warga/umat. Dibuktikan oleh pengalaman nats
ini, bahwa baik penguasa/raja maupun bawahan selalu memiliki kecenderungan
untuk menyalahgunakan jabatan mereka. Praktek penggembalaan yang buruklah yang
mengakibatkan Allah marah, dan la bertekad akan mengumpulkan sekumpulan
umat/warga yang tercerai berai, sekaligus berupaya mencari gembala yang baik
bagi mereka, yakni sebagaimana yang telah dijanjikan Allah (masa Jesaya) yakni
munculnya pemerintahan baru yang bukan hanya "seorang raja akan memerintah
dengan kebenaran" tetapi " pemimpin yang akan memimpin menurut
keadilan, dan masing-masing mereka akan seperti tempat perteduhan terhadap
angin...seperti aliran-aliran air di tempat yang kering". Ay 5-6: Parmahan
na tigor roha.
"Patindangonhu ma sada tumbur
na tigor" (ay 5). Janji Mesianis yakni "tunas yang adil" (tumbur
na tigor) dari dinasti Daud yang sedang dalam proses kepunahan. Sifat-sifatnya,
ditandai dengan prilaku pemerintahan yang bijaksana (ay 5; bnd. Yes 52: 13),
yang memperkenalkan nilai penebusan hamba bagi umatNya. Penggenapanay 5 on,
tangkas tarida di ay 6-8, "dapotan tua ma Juda, marsonangsonang di inganan
na...du"ala parmahanion ni parmahan na denggan roha i.
- HAHONAAN TU JAMITA
- Haparmahanon manang
hapanurirangon, tanggungjawab manang keadaan na ingkon torus mardalan jala
adong di portibi on saleleng nilelengna (saleleng adong jolma di portibi
on). Jabatan parmahanion dohot panurirangon, lohot doon nuaeng so holan di
diri angka malim, alai lumobi di diri ni angka panggomgomi songon parmahan
tu torop halak. Molo dipinsang angka na sala huhut ditegor angka
penyelewengan, sada tudutudu do keadaaon on paboa sintongsintong dope
mardalan panurirangon nang parmahanion 1. Alai manang ise na so perduli tu
angka na sala, ima tudutudu na so mardalan be fungsi ni haparmahanion/panurirangon
i. Nyatanya, mansai torop jolma manghasiphon huhut mabiar (pasombuhon)
angka na sala dohot penyelewengan, jala justru mambanggahon pambahenan na
sala niulahonna.
- Mabiar do nuaeng jolma
maminsang angka na sala nang pe tardok jaman on jaman reformasi
(tranformasi). Ala soboi uhum mardalan denggan, gabe lomo ni angka
parhuaso ma manontuhon hasintongan, huria pe di tingki on secara lembaga
mauhom (sip) mardina angka penyelewengan na masa di humaliangsa. Semangat,
motivasi, konsistensi huhut habaranion ni si Jeremia do na gabe tiruan tu
hita di partingkian sisongon on. Marsorminan tu hamonangan ni si Jeremia,
naeng ma sude halak Kristen marnampuna di habaranion, komitmen, semangat
laho mansoarahon hasintongan. Ndada hagogoon portibi pangkeonta tuson,
alai Debata do na mangondingi hita manoarahon hasintongan i.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar