Sabtu, 10 Agustus 2024

(BAHAN KHOTBAH MINGGU VIII DUNG TRINITATIS, TANGGAL 21 JULI 2024) (Jeremia 23: 1-6) "JAHOWA MARMAHANI BANGSONA" ("TUHAN MENGGEMBALAKAN UMAT-NYA")

 (BAHAN KHOTBAH MINGGU VIII DUNG TRINITATIS, TANGGAL 21 JULI 2024)

(Jeremia 23: 1-6)

"JAHOWA MARMAHANI BANGSONA"

("TUHAN MENGGEMBALAKAN UMAT-NYA")

  1. PATUJOLO

Sian bindu 1: 1, ia panurirang Jeremia, anak ni malim Hilkia sian huta Anatot di luat Benjamin. Hombar tu informasi ni bindu 11: 21, angka halak na jahat do pangisi ni huta Anatot, pola ditahi roha nasida naeng manodos panurirang Jeremia. Bindu 1: 10, mansai tangkas jala borat do ulaon panurirangon di pasahat Debata tu si Jeremia, "ida ma, hupabangkit do ho sadarion mangaranapi angka bangso dohot angka harajaon, laho mangurati dohot maniaphon, mangago dohot mangaloha, paulihon dohot manuan". Di ulaon na pinasahat ni Debata tu si Jeremia, di alami ibana do godang angka tangtangan dohot parsorion, i ma na ro sin angka baoa dongan sahutana na di Anatot, sian angka panungganei, pengusaha, lumobi sian angka "panurirang pargapgap" (si Hanania). Uju hamamasa reformasi Josia (taon 622 sM), di na jumpang naposo ni raja i buku Patik i dibagas joro (2 Raj 22:8), tung mansai las do roha ni si Jeremi, jala pangurupi na tangkas do ibana di reformasi i, ai didok: "tangihon ma angka hata ni patik on, jala hatahon tu halak Juda dohot tu isi ni Jerusalem" (Jer 7: 1-20). Nang pe songoni, masuk tu horong na manurirangi do Jeremia tu haroro ni Mesias Sipalua i, songon na jumpang di Jer23:5-6; Jes 7: 12-25; 2 Sam 7: 1-16. Secara khusus turpuk on, manaringoti panurirang na jahat roha (secara umum bindu 23: 1-40 manaringoti panurirang pargapgap/nabi palsu).

  1. HATORANGAN

Dua bagian hatorangan perikop ni bindu 23:1-6 on, parjolo: lumba-lumba dompak panurirang na jahat (ay 1-4). Paduahon, lumba-lumba tu pamilliton ni raja David, manguluhon bangso ni Debata (ay 5-8) jala pangarimpunan na ima"pangarajaion dohot pangajarion na salah dompak bangso ni Debata". Di bagian na parjolo, mansai torang do paraloan ni panurirang Jeremia maradophon panurirang pargapgap. Mardomu tu informasi di buku Jeremia sandiri, sobu jala rokking do paraloan i dompak panurirang pargapgap i, sahat ro di na mandate ibana. Siala parsorion i, pola di sahapi roha na naeng laho manadingkon hata ni Debata (Jer 20: 7-10). Di ujungna monang do si Jeremia, ala ibana do na sinuru ni Debata songon panurirang na sintong.

Ay 1-4: Parmahan na jahat dohot parmahan na denggan.

Dipungka do perikop on marhite hata mandok "marjea ma" (ay 1). Mansai tegas do hata ni si Jeremia dison, mandok marjea angka parmahan na paserakhon dohot mangago birubiru na pinarmahan ni Debata. Parmahan na paserakhon huhut mangago birubiru ni Debata! Mardomu tu situasi ni panurirangon on, secara formal/resmi do angka parmahan na ginorahon ni turpuk on marhobas ditongatonga ni masyarakat lumobi di bagasjoro (28:1).Mansai menarik situtu do panghataion ni angka parmahan i (panggomgomi) dohot parjamitaon ni panurirang na jahat (malim pargapgap i). Mansai uli do pamangkulingon na dohot panggulmit nasida be (lumobi na marmahan di bagas joro), hape angka hata gapgap do dihatahon nasida, tung so adong do hata ni Debata sintong dihatahon, sude pamangkulingon na holan marojahan tu pikiran nang tu surasura ni roha na (mangonggop sinamot di bagas joro i). Mansai las do roha ni natorop tumangihon panghataion i tu panghilalaan ni na tumangihonsa.

Di pihak na asing, walau seorang raja memiliki kekuasaan yang sangat besar, penanganan terhadap urusanurusan kecil biasanya diberikan kepada bawahannya. Pada kejujuran dan ketekunan, atau pada keculasan dan kemalasan para bawahanlah tergantung kesejahteraan dan kesengsaraan (mata pencaharian) warga/umat. Dibuktikan oleh pengalaman nats ini, bahwa baik penguasa/raja maupun bawahan selalu memiliki kecenderungan untuk menyalahgunakan jabatan mereka. Praktek penggembalaan yang buruklah yang mengakibatkan Allah marah, dan la bertekad akan mengumpulkan sekumpulan umat/warga yang tercerai berai, sekaligus berupaya mencari gembala yang baik bagi mereka, yakni sebagaimana yang telah dijanjikan Allah (masa Jesaya) yakni munculnya pemerintahan baru yang bukan hanya "seorang raja akan memerintah dengan kebenaran" tetapi " pemimpin yang akan memimpin menurut keadilan, dan masing-masing mereka akan seperti tempat perteduhan terhadap angin...seperti aliran-aliran air di tempat yang kering". Ay 5-6: Parmahan na tigor roha.

"Patindangonhu ma sada tumbur na tigor" (ay 5). Janji Mesianis yakni "tunas yang adil" (tumbur na tigor) dari dinasti Daud yang sedang dalam proses kepunahan. Sifat-sifatnya, ditandai dengan prilaku pemerintahan yang bijaksana (ay 5; bnd. Yes 52: 13), yang memperkenalkan nilai penebusan hamba bagi umatNya. Penggenapanay 5 on, tangkas tarida di ay 6-8, "dapotan tua ma Juda, marsonangsonang di inganan na...du"ala parmahanion ni parmahan na denggan roha i.

  1. HAHONAAN TU JAMITA
  1. Haparmahanon manang hapanurirangon, tanggungjawab manang keadaan na ingkon torus mardalan jala adong di portibi on saleleng nilelengna (saleleng adong jolma di portibi on). Jabatan parmahanion dohot panurirangon, lohot doon nuaeng so holan di diri angka malim, alai lumobi di diri ni angka panggomgomi songon parmahan tu torop halak. Molo dipinsang angka na sala huhut ditegor angka penyelewengan, sada tudutudu do keadaaon on paboa sintongsintong dope mardalan panurirangon nang parmahanion 1. Alai manang ise na so perduli tu angka na sala, ima tudutudu na so mardalan be fungsi ni haparmahanion/panurirangon i. Nyatanya, mansai torop jolma manghasiphon huhut mabiar (pasombuhon) angka na sala dohot penyelewengan, jala justru mambanggahon pambahenan na sala niulahonna.
  2. Mabiar do nuaeng jolma maminsang angka na sala nang pe tardok jaman on jaman reformasi (tranformasi). Ala soboi uhum mardalan denggan, gabe lomo ni angka parhuaso ma manontuhon hasintongan, huria pe di tingki on secara lembaga mauhom (sip) mardina angka penyelewengan na masa di humaliangsa. Semangat, motivasi, konsistensi huhut habaranion ni si Jeremia do na gabe tiruan tu hita di partingkian sisongon on. Marsorminan tu hamonangan ni si Jeremia, naeng ma sude halak Kristen marnampuna di habaranion, komitmen, semangat laho mansoarahon hasintongan. Ndada hagogoon portibi pangkeonta tuson, alai Debata do na mangondingi hita manoarahon hasintongan i.
Pangalaho sipatuduhonon laho manghangoluhon turpuk on ima, pehembangkon nilaini hatigoran, gabe dang be halomohononton angka penyelewengan, penipuan, korupsi dohot lan angka uloan hajahataon na asing. Marhite napatuduhon mituha ni pangalaho on ma hita boi marmahani huhut manurirangi tu humaliang, lumobi na patindang uhum songon ojahan ni parsaoran sosial di humaliang hita. Amen

Tidak ada komentar:

Posting Komentar